W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Kołaczycach

ul. Rynek 1,

38-213 Kołaczyce

 

tel. (+48 13) 446 02  21, 446 02 49
fax (+48 13) 446 02 58
e-mail: sekretariat@kolaczyce.itl.pl

www: kolaczyce.pl

adres skrzynki ePUAP: /6852290463/SkrytkaESP

NIP: 685-229-04-63

REGON: 000546360

 

Kod TERYT.
Miasta: 1805054
Gminy: 1805055
Miasta i Gminy: 1805053

Informacja

PODKARPACKI URZĄD WOJEWÓDZKI W RZESZOWIE
ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów                                                                  Rzeszów, 2024-07-31

RE-II.9542.1.51.2024.Az        

Pan/Pani

Wójt, Burmistrz/Prezydent Miasta

Starosta Powiatu

w województwie podkarpackim 

 Informuję, iż w dniu 29.07.2024 r. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025, finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego. 

            Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy  ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.

Adresatami Programu są:

1)      dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz

2)      osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:

a)      o znacznym stopniu niepełnosprawności albo

b)      o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo

c)      traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym: 

1)      wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;

2)      wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;

3)      wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;

4)      wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem. 

 W ramach Programu gmina/powiat może otrzymać wsparcie finansowe do wysokości  100% kosztów realizacji przez asystenta usługi asystencji osobistej. Ponadto gmina/powiat może dodatkowo przeznaczyć środki własne (wkład własny) na realizację usług asystencji osobistej w ramach Programu.

Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego podmiotu (gminy/powiatu) nie może przekroczyć kwoty 3 000 000,00 zł ( słownie: trzy miliony złotych 00,100).

 Ze środków Programu Wójt, Burmistrz, Prezydent Miasta/Starosta może pokryć koszty obsługi Programu w wysokości faktycznie poniesionej, nie większej niż 2% środków przekazanych na realizację tego Programu. W przypadku zlecenia realizacji usług, podmiotom wskazanym w części IV ust. 29 pkt 2 i 4 Programu, Wójt, Burmistrz, Prezydent Miasta/Starosta może przekazać nie więcej niż 2% środków Funduszu przekazanych danej organizacji lub podmiotowi na realizację usług asystencji osobistej, w celu pokrycia wszelkich kosztów obsługi księgowej, kadrowej lub administracyjnej, które pojawią się w związku z realizacją usług w ramach Programu.

Ponadto wszystkie gminy/powiaty zobowiązane są do upublicznienia informacji o naborze co najmniej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej danej gminy/powiatu oraz ośrodka pomocy społecznej w danej gminie/powiecie albo centrum usług społecznych, o którym mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych.

 Poniżej przedstawiam terminy i warunki naboru wniosków:

1.      Gmina/powiat, składa wniosek w ramach Programu do wojewody w wersji elektronicznej za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej https://bfs.mrips.gov.pl, w terminie do 26 sierpnia 2024 r. 

2.      Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków finansowych z Programu w terminie do dnia 13 września 2024 r.

3.      Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od dnia przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.

Warunki naboru wniosków:

1.      Gmina/powiat zakłada w Generatorze Funduszu Solidarnościowego swoje konto - jedno konto dla jednej jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z Instrukcją obsługi Generatora Funduszu Solidarnościowego, stanowiącą załącznik nr 13 do Programu. Dotyczy to tylko tych gmin/powiatów, które po raz pierwszy będą składać wniosek na środki finansowe w Programie AOOzN dla JST – edycja 2025. 

2.      Niezwłocznie po założeniu konta a przed złożeniem wniosku w ramach Programu do wojewody, do Generatora Funduszu Solidarnościowego – (na profilu JST), należy dołączyć upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego, którego wzór stanowi załącznik nr 14 do Programu (dotyczy to wszystkich gmin/powiatów składających wniosek). Gmina/powiat obowiązana jest zapewnić, aby znajdujące się w Generatorze Funduszu Solidarnościowego upoważnienia były aktualne, tj. w każdym przypadku zmiany osoby/osób upoważnionych do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego w imieniu gminy/powiatu lub zmiany zakresu udzielonego upoważnienia, do Generatora Funduszu Solidarnościowego musi zostać dołączone aktualne upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Gmina/powiat ponosi odpowiedzialność za skutki braku aktualizacji upoważnienia do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego, dołączonego do Generatora Funduszu Solidarnościowego. 

3.      Upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego musi zostać podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę/osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu gminy/powiatu zgodnie z zasadami reprezentacji (tj. podpisane przez osobę/osoby uprawnione do reprezentacji gminy/powiatu lub pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa - w tym ostatnim przypadku do upoważnienia należy dołączyć kopię pełnomocnictwa szczególnego do działania w imieniu gminy/powiatu). W przypadku braku możliwości złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego, w Generatorze Funduszu Solidarnościowego należy umieścić kopię (skan pdf) podpisanego podpisami własnoręcznymi dokumentu upoważnienia do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego, a następnie jego oryginał powinien zostać przedłożony niezwłocznie do właściwego wojewody. 

Przed wypełnieniem wniosku należy zapoznać się z postanowieniami ogłoszenia o naborze wniosków oraz Programem wraz z załącznikami.

Wniosek musi być czytelny, w szczególności należy wykazać koszty rodzajowe wraz z kosztami jednostkowymi planowanego zadania. Wydatki przedstawione w kosztorysie wniosku muszą znajdować pełne uzasadnienie w opisie zadania.

Złożone wnioski nie podlegają uzupełnieniu ani zmianie po upływie terminu na ich złożenie. W przypadku stwierdzenia braków lub błędów formalnych i merytorycznych we wniosku gminy/powiatu na środki finansowe z Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej. Jeżeli w poprawionym wniosku zostaną stwierdzone te same braki lub błędy, wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia wniosku. Oceny wniosku dokonuje się na podstawie dostarczonej dokumentacji.

 Ponadto zwracam uwagę, że przy składaniu wniosku na środki finansowe z Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”  dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2025, należy dokonać szczególnej staranności przy szacowaniu potrzeb i kosztów realizacji usług asystencji osobistej, która powinna opierać się na przeprowadzonej uprzednio diagnozie potrzeb w tym zakresie.

 Treść Ogłoszenia o naborze oraz Programu wraz z załącznikami dostępna jest na stronie Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych pod adresem:

https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1533,nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2025

Zgodnie z informacją przekazaną przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, możliwość składania wniosków w Generatorze Funduszu Solidarnościowego uruchomiona zostanie w późniejszym terminie, o czym Biuro poinformuje w odrębnym komunikacie. 

W związku z tym, zachęcam do śledzenia zamieszczonych komunikatów na stronie Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych w zakładce Fundusz Solidarnościowy – Programy realizowane w ramach Funduszu Solidarnościowego.   

                                                                                            
 Dyrektor Wydziału

Programów Rządowych 

i Funduszy Europejskich

      (-)

 Anna Szydełko

            (podpisano bezpiecznym podpisem elektronicznym)

 

Powiadom znajomego